با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ درباره کروم چه می دانید؟
زیارت عاشورا

کروم :

کروم عنصری فلزی سخت، براق به رنگ خاکستری- نقره ای است که بسیار جلا پذیر است. این عنصر توسط دانشمند فرانسوی کشف گردید . کروم هرگز به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شود. منبع اصلی آن سنگ کرومیت است . منبع اصلی این عنصر، کانی کرومیت است که معادن مهم این سنگ در کشورهای زیمبابوه، روسیه، نیوزلند، ترکیه، ایران، آلبانی، فنلاند، ماداگاسکار و فیلیپین وجود دارد. این فلز از واکنش اکسید کروم با آلومینیوم تولید می شود.  کروم برای سخت شدن فولاد مورد استفاده قرار می گیرد و از این عنصر برای ساخت محصولات فولاد ضد زنگ استفاده می شود که این ترکیبات کاربردهای مفیدی دارد. از این عنصر برای روکشهای سطوح سخت و برای تزئین و جلوگیری از خوردگی و زنگ زدن استفاده می شود. کروم شیشه ای شکل و به رنگ زمرد سبز و با کاربرد گسترده می باشد. کرومیت همچنین برای صنایع نسوز استفاده می شود که این شکل از کاربرد به فرم آجرهای نسوز مورد استفاده قرار می گیرد . کرومیت دارای نقطه ذوب بالا، انبساط حرارتی متوسط و ساختار بلوری پایدار می باشد که به همین دلایل در صنایع نسوز مورد استفاده قرار می گیرد.  همه ترکیبات کروم بی رنگ هستند. کروماتها برای صنایع چرم سازی هستند. از دیگر ترکیبات صنعتی کروم ، کرومات سرب است که رنگ آن زرد می باشد. از دیگرکاربردهای ترکیبات کروم در صنایع منسوجات و پارچه و صنایع هواپیما سازی و صنایع آندنیزه کردن آلومینیم است. این عنصر و ترکیبات آن بسیار سمی هستند و در موقع استفاده از آن باید دقت کرد.

اثرات کروم بر سلامتی انسان

افراد از طریق تنفس، خوردن، آشامیدن و تماسهای پوستی کروم و ترکیبات کروم را دریافت می کنند. میزان کروم در هوا و آب بسیار اندک است. مقدار کروم در آب آشامیدنی بسیار کم است اما ممکن است که آبهای آلوده حاوی مقداری کروم 4 و کروم 6 باشند که جز انواع خطرناک کروم محسوب میشوند. اغلب افراد از طریق غذا کروم 3 دریافت میکنند. کروم 3 به طور طبیعی در سبزیجات، میوه ها، گوشت، زرده تخم مرغ و دانه ها وجود دارد. روشهای متنوع نگهداری و ذخیره مواد غذایی ممکن است، محتوای کرم مواد غذایی را تغییر دهد. اگر غذا در تانکهای فولادی یا قوطی ها نگهداری شود، مقدار کروم غذا افزایش می یابد. کروم 3 در تغذیه انسان نقش اساسی دارد و کمبود آن موجب مشکلات قلبی، اختلال در متابولیسم و دیابت شود. اما اگر مقدار کروم 3 که انسان مصرف میکند، از حد معمول بیشتر باشد، بر سلامت انسان اثر گذاشته و به عنوان مثال، باعث خارش پوستی میشود. کروم 6 برای انسان بسیار خطرناک است. به خصوص برای افرادی که در صنعت فولاد و نساجی کار میکنند، کروم 6 خطر بیشتری دارد. افرادی که تنباکو مصرف میکنند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر کروم قرار دارند. کروم 4 اثرات متعددی بر سلامت انسان دارد. معمولاً ترکیب کروم در محصولات چرمی وجود دارد. این ترکیب باعث آلرژی شدید در افراد میشود، مانند خارش پوست. با تنفس کروم 4 بینی تحریک شده و خونریزی بینی اتفاق می افتد. سایر بیماریهایی که کروم 4 سبب میشود، عبارت هستند از:

(خارش پوستی،زخم معده،مشکلات دستگاه تنفسی،ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن،آسیبهای کلیوی و کبد،تغییر مواد ژنتیکی ،سرطان ریه،مرگ)

خطراتی که کروم برای سلامتی انسان ایجاد می کند، به حالت اکسیدایونی آن بستگی دارد. فرم فلزی کروم خاصیت سمی اندکی دارد، اما کروم 6 بسیارسمی است. اثراتی که کروم 6 بر بدن انسان بر جای می گذارد، عبارت هستند از زخم معده، آماس پوست و حساسیتهای پوستی. اگر کروم 6 و ترکیبات آن با تنفس وارد بدن انسان شود، سبب آسیبهای معده به خصوص زخم معده میگردد. علاوه بر این، مشکلاتی در مخاط دهان، مخاط بینی، گلو و حنجره اتفاق می افتد. برونشیت، گرفتگی تنفسی و تورم نیز از دیگر بیماریهایی است که بر اثر تنفس کروم 6 بروز میکنند. علائم بیماریهای حاصل از کروم 6 در دستگاه تنفسی شامل عطسه کردن، خس خس کردن، تنفسهای کوتاه و منقطع و خارش بینی است.

 تاثیرات زیست محیطی کروم

انواع مختلفی از کروم وجود دارد و تاثیر آنها بر ارگانیسمهای موجودات زنده متفاوت میباشد. کروم به شکل کروم 3 و کروم 4 از طریق فرآیندهای طبیعی و فعالیتهای انسانی وارد هوا، آب و خاک میشود. عمده ترین فعالیتهای انسانی که باعث افزایش غلظت کروم 3 میشود، کارخانه های تولید فولاد، چرم و نساجی هستند. مهمترین فعالیتهای انسانی که سبب افزایش غلظت کروم 5 میگردند، کارخانه های شیمیایی، چرم و نساجی، الکتریسیته و نقاشی میباشد. موارد کاربرد کروم 4 در صنعت است. تما این فعالیتها باعث افزایش غلظت کروم در آب میشود. با احتراق زغالسنگ کروم وارد هوا میشود و از طریق زباله های صنعتی کروم وارد خاک میشود. اکثر کروم هوا ته نشین شده و به آب و خاک وارد می شود. کرومی که در خاک قرار دارد، به شدت به ذرات خاک می چسبد و در نتیجه وارد آبهای زیرزمینی نمیشود. کرومی که در آب قرار دارد، جذب رسوبات میشود و به صورت غیر متحرک در می آید. فقط مقدار اندکی از کروم داخل آب حل میشود. اگر مصرف روزانه کروم 3 از حد معمول کمتر باشد، در ارگانیسمهای متابولیسم کننده قند و در قلب مشکلاتی بروز میکند. این در حالی است که کروم 4 برای ارگانیسمها بسیار سمی است. کروم 4 سبب تغییر ژنتیکی شده و فرد دچار بیماری سرطان می شود. محصولات زراعی دارای مقداری کروم هستند تا میزان کروم مورد نیلز بدن انسان از این طریق تامین شود. اگر میزان کروم موجود در خاک افزایش پیدا می کند، به تبع آن غلظت کروم در محصولات زراعی نیز افزایش می یابد. اسیدی شدن خاک بر میزان مصرف گیاهان زراعی از کروم تاثیر میگذارد. اکثر گیاهان کروم 3 دریافت می کنند. کروم 3 یکی از مهمترین اشکال کروم به حساب می آید، اما اگر میزان غلظت کروم 3 از حد مجاز تجاوز کند، اثرات منفی به دنبال دارد. عنصر شیمیایی کروم توانایی تجمع در بدن ماهی ها را ندارد، اما اگر غلظت کروم، به دلیل تاثیر تولیدات فلزی بر آبهای سطحی افزایش یابد، میتواند بر آبشش ماهیهایی که در نزدیکی این مناطق زندگی میکنند، اثر گذارد. کروم در جانوران باعث مشکلات تنفسی، پایین آمدن مقاومت بدن در برابر بیماریها، کاهش تولد، عقیمی و تشکیل تومور میشود.

 


کاربرد:

از آن برای تهیه فولاد ضد زنگ همچنین برای روکش ابزارماشین ، چاقو ، وسایل جنگی استفاده می شود و باعث رنگ سبز در زمرد مصنوعی استفاده می شود .


با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب:, | 1:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |